index trinket.io -1 voorbeelden

www.nehalennia.eu    python/turtle opdrachten


Turtle Graphics in het kort:
  • Er is een canvas (meestal 400 bij 400 pixels) waar turtles kunnen bewegen.
  • De punten van het assenstelsel hebben een x- en een y-coordinaat (van -200 tot 200).
  • Een turtle is een object en kent verschillende methodes
  • Sommige methodes hebben een parameter (= waarde) nodig:

Hier een paar basis-methodes (commando's)
   ☀  turtle.forward(pixels)ga vooruitt.fd(100), t.fd(-100)
   ☀  turtle.back(pixels)ga achteruitt.bk(50), t.bk(50) = t.fd(-50)
   ☀  turtle.right(hoek)draai met klok meet.rt(90), t.rt(-45)
   ☀  turtle.left(hoek)draai tegen klok int.lt(90) = t.rt(-90)
   ☀  turtle.pencolor(kleur string)kies een penkleur (default zwart)t.pencolor("blue") = t.pencolor("#0000ff")
   ☀  turtle.pensize(getal)kies een pendikte (default 1)t.pensize(5)
   ☀  turtle.circle(straal)teken een rondjet.circle(100)
   ☀  turtle.speed(getal)van 1 (langzaam) tot 10 (snel)t.speed(0) is snelst !
   ☀  turtle.hideturtle()verberg de turtlet.ht(), terug met t.st()
   ☀  turtle.penup()turtle beweegt zonder spoort.pu(); t.pd() zorgt voor pendown





het is nu zaterdag 27 juli 2024  (week 30)