index -1 (terug)

www.nehalennia.eu    les 09


Tijd voor een overzicht: Turtle Graphics in het kort:
  • Er is een canvas (meestal 400 bij 400 pixels) waar turtles kunnen bewegen.
  • De punten van het assenstelsel hebben een x- en een y-coordinaat (van -200 tot 200).
  • Een turtle is een object en kent verschillende methodes
  • Alles wat achter een # staat wordt genegeerd.
    Dit gebruiken we voor commentaar of om een regel code tijdelijk uit te schakelen
  • Sommige methodes hebben een of meer parameter(s) (= waarde) nodig:
Hier een paar basis-methodes (commando's)
   ☀  turtle.goto(x,y)ga naar aangegeven puntt.goto(100,100), t.goto(0,0) = t.home( )
   ☀  turtle.forward(pixels)ga vooruitt.fd(100), t.fd(-100)
   ☀  turtle.back(pixels)ga achteruitt.bk(50), t.bk(50) = t.fd(-50)
   ☀  turtle.right(hoek)draai met klok meet.rt(90), t.rt(-45)
   ☀  turtle.left(hoek)draai tegen klok int.lt(90) = t.rt(-90)
   ☀  turtle.penup( )turtle beweegt zonder spoort.pu( ) zorgt voor penup
   ☀  turtle.pendown( )zet de pen weer neert.pd( ) zorgt voor pendown
bij een parameterloze methode zetten we toch twee haakjes.



het is nu zondag 1 september 2024  (week 35)